De 10 mooiste treinroutes die je nog niet kende
Een selectie van treintrajecten die op de bucketlist horen!
Vergeet de Oriental Express en de Trans-Siberielijn. Er zijn honderden – goedkopere- treintrajecten die aan schoonheid niet onderdoen voor deze klassiekers. We maakten een selectie van 10 van deze mooiste treinroutes ter wereld die vaak over het hoofd worden gezien.
Linha Douro (Portugal)
Ben je tussen maart en augustus in Portugal? Van het vroege voorjaar tot in de late zomer is de Linha Douro, een van Portugals oudste treintrajecten, de gemakkelijkste manier om te genieten van de riviervallei van de Portugese Douro. Vanaf het in 1887 opgeleverde treintraject ervaar je de transformatie van het landschap op z’n best. Waar de trein je in maart langs bloeiende amandelbomen loodst, schiet je eind augustus langs volle wijngaarden van porthoofdstad Porto naar het in de binnenlanden gelegen Pocinho. In haar glorietijd vervoerden de wagons op het traject reizigers nog tot Madrid.
Het traject kent achttien stations en ontelbare vergezichten over de Portugese heuvels. In de drieënhalf uur durende reis van Porto naar eindpunt Pocinho maak je maarliefst dertig keer de oversteek over de rivier en trek je door 26 tunnels. En dat in slechts 160 kilometer. Hierdoor blijft de Linha Douro zelfs voor de ervaren treinreiziger een immer verrassend traject. Op dit moment rijden er vijf treinen per dag van Porto naar Pochino. De reis duurt drieënhalf uur en kost €13 voor een enkele reis, te bestellinge via de website van Comboios de Portugal.
Gloggnitz naar Mürzzuschlag (Oostenrijk)
Een staaltje Oostenrijkse techniek in de Alpen, dat is de de Semmeringlijn. Meer dan honderd bruggen accentueren de spoorweg, terwijl die langs de Oostenrijkse bergtoppen trekt. De Semmeringlijn, gebouwd tussen 1848 en 1854, wordt gezien als de eerste bergspoorlijn en ontving in 1998 een plek op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Het traject van 41 kilometer loopt tussen de twee bergplaatsen Gloggnitz en Mürzzuschlag en brengt reizigers in iets minder dan een uur bij de plek van bestemming. Er rijden dagelijks zes treinen over de Semmeringlijn. Een retourtje voor volwassenen kost €13,- en is te bestellingen via de website.
Tren de la Libertad (Ecuador)
Niet alleen een van de mooiste treinroutes, maar ook een met de meeste symbolische waarde. De vrijheidstrein staat symbool voor de Ecuadoriaanse vaderlandsliefde. De vrijheidstrein (Tren de la Libertad) reist het noordelijk gelegen traject tussen Otavalo, Ibarra en Salinas. De locomotief, beschilderd met de kleuren van de Ecuadoriaanse vlag, tuft door de Chota Vallei, langs smalle bergrichels, lange tunnels en huiveringwekkende bruggen. De rode, houten wagons zijn voor de Ecuadorianen een cultureel erfgoed en zijn een teken voor hun vrijheid. Een dagtrip met de Tren de la Libertad kost ongeveer €30,-.
Bernina Express (Zwitserland en Italië)
De rode wagons van de Bernina Express bieden een close-upbeeld van de Alpen. De hoogtepunten omvatten verschillende gletsjers en bevroren meren tussen het Zwitserse Sankt Moritz en het Italiaanse Tirano. Ook onderscheiden met een plek op de UNESCO Werelderfgoedlijst concurreert de Bernina Express met een van de andere mooiste treinroutes; de Oostenrijkse Semmeringlijn. Het is als Nederland-België, maar dan op treinniveau. Voor de reiziger is dat allemaal niet van belang. Die kan vanuit speciale panoramawagens genieten van de weidse schoonheid van dit internationale traject. Je kunt vanaf €30,- een rit maken. Info via de website van Bernina Express.
De Bergenlijn (Noorwegen)
Maak deze reis in de winter, dan lijkt het of je door een winterwonderland uit de sprookjes trekt. Van donkere beboste gebieden tot en met uitgestrekte sneeuwlandschappen, je valt van de ene in de andere verrassing op dit Noorse traject tussen hoofdstad Oslo en havenstad Bergen. Het traject leidt de reiziger langs het hoogste punt van een treinroute in Noord-Europa; het Hardangervidda plateau op 1,237 meter boven zeeniveau. Een enkeltje voor deze zeven uur durende reis bemachtig je voor €95,- op de website van de Noorse treinmaatschappij.
Belgrado naar Bar (Servië & Montenegro)
Deze verbinding tussen de Servische hoofdstad Belgrado en Montenegrijnse havenplaats Bar is een bekendheid onder de treinfanaten, maar zal verder bij weinig reizigers op hun lijstje met mooiste treinroutes staan. De oude Oostblokwagons rollen piepend en krakend over 476 kilometer spoor, met ongeveer 250 tunnels en meer dan 400 bruggen die de reiziger vermaken tijdens de rit. Hoogtepunt van de reis is het Mala Rijeka viaduct. Je steekt hier op 200 meter hoogte een reusachtige vallei over. Niet voor mensen met hoogtevrees! De ticketprijs voor een enkeltje in de tweede klasse van de lijn tussen Belgrado en Bar komt uit op €24,-. Kaartjes zijn te verkrijgen via Serbia Railways.
Spirit of the Outback (Australie)
Ben je in Australië en wil je de Outback ontdekken zonder te moeten kamperen in de woestijn of de immense afstanden af te leggen per auto? Dan is het treintraject met de fameuze naam ‘Spirit of the Outback’ iets voor jou. Deze epische tweewekelijkse dienst, die langs 1,325 kilometer spoor loopt, doorklieft de Australische woestijn van de provincie Queensland en hoort daarmee absoluut thuis in het rijtje mooiste treinroutes ter wereld. Comfortabel is hij ook; jij hoeft je tijdens je reis tussen Brisbane en Longreach alleen druk te maken of de airco niet te koud staat. Daarnaast biedt de in 1993 opgerichte lijn ook de mogelijkheid om heerlijk van het landschap te genieten tijdens een 24-uur durende reis. Een enkeltje met de Spirit of the Outback kost je omgerekend rond de €110,-. Tickets zijn online te bestellen.
Fianarantsoa naar Manakara (Madagascar)
Deze tropische verrassing rijdt passagiers door de dichte jungle in het zuidoosten van het eiland over een in 1920 aangelegde spoorlijn. Met afgeleefde wagons en een hobbelig traject is dit de minst comfortabele rit van deze selectie mooiste treinroutes. Maar dit avontuur is de beste manier om dit deel van het eiland te ontdekken. Op slakkengang, dat wel, want ondanks een kort traject van 140 kilometer ben je pas na twaalf uur na vertrek op de plaats van bestemming. Voor een enkeltje in de eerste klasse ben je omgerekend €8,- kwijt. Kaartjes zijn te bestellen door de treinmaatschappij te mailen via fce@blueline.mg
West Highland Lijn (Schotland)
In 2009 reikte het toonaangevende reismagazine Wanderlust een award uit voor de beste treintrip. De felbegeerde prijs ging niet naar de Oriental Express of de treinrit naar Machu Pichu, maar naar de oerdegelijke West Highland Lijn van Glasgow naar Fort William & Mallaig in Schotland. Er rijden dagelijks drie treinen langs de vele meren en bergtoppen die de West Highlands te bieden hebben. De eerste treinen reden al in 1894 over dit traject. In de zomer rijdt er zelfs een oude stoomlocomotief die je langs de 33 stations brengt tijdens een drieënhalf uur durende rit door het prachtige Schotse landschap. Meer informatie over de West Highland Lijn is te vinden via Scotland Railways.
Lijstje met meer van de mooiste treinroutes
Reizen per trein heeft heel wat voordelen. Je ziet onderweg veel van het land en over het algemeen is het comfortabel en snel. Elk land heeft wel zijn eigen mooiste route per trein. Wat dacht je van de Australische Ghan of de trein door de theeplantages van Sri Lanka? Hebben we er nog een gemist die zeker op de bucketlist moet? Laat het ons weten in een comment!
Foto’s: Rosino, Thomas Waldek, Shearings, Hons, Steve, Richard Szwejkowski
Prachtige treinreizen inderdaad. Ecuador vond ik verder tegenvallen, maar de treinreis naar Quito was ik zeer over te spreken. Wil zeker nog langs de kust van Schotland/Ierland en een treinreis bij Italië en Zwitserland maken. Deze laatste moet wel de mooiste ter wereld zijn volgens mij.
Over twee weken met de trein naar rome
Via zwitserland. We doen ook de berninaexpres.
Ik ben e ht benieuwd