dodenspoor in Kanchanaburi

Een reis langs het dodenspoor in Kanchanaburi

Een real life geschiedenisles langs The Bridge on the River Kwai en andere indrukwekkende oorlogsmonumenten.

Het Thaise Kanchanaburi is eigenlijk vooral bekend vanwege één bouwwerk: The Bridge On The River Kwai die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd aangelegd door dwangarbeiders. Maar niet alleen de beroemde brug doet je teruggaan naar de ingrijpende geschiedenis van deze plek. Verschillende aangrijpende plekken in dit gebied vormen samen het dodenspoor in Kanchanaburi.

Kanchanaburi ligt ongeveer 125 kilometer ten westen van Bangkok en leent zich prima voor een dagtrip, maar nog beter nog als bestemming op zich. Deze kleine stad is een perfecte basis om te beginnen aan de zoektocht naar de historie van dit gebied. Accommodaties zijn er genoeg te vinden en sommige hotels bieden zelfs kamers op de rivier aan. Bij het VN Guesthouse heb je voor 400 Bath (een krappe 10 euro) een privé-kamer met uitzicht over de rivier, airconditioning (geen overbodige luxe) en Wi-Fi .

Het dodenspoor in Kanchanaburi

Voor het bezichtigen van de stad is het handig om een fiets of scooter te huren, aangezien de bezienswaardigheden van het dodenspoor in Kanchanaburi net iets te verspreid liggen. Onze eerste stop is de Kanchanaburi War Cemetery waar een kleine 7.000 krijgsgevangenen liggen begraven. We kijken in stilte naar de Nederlandse namen op de grafstenen met de persoonlijke teksten.

dodenspoor in Kanchanarburi

Direct naast de begraafplaats staat The Thailand-Burma Railway Centre; een interactief museum en onderzoek centrum over de aanleg van de Thailand-Burma (Myanmar) spoorweg. Het museum geeft op een – pijnlijke maar duidelijke – manier een idee van de situatie waarin de POW’s (Prisoners Of War) verkeerden tijdens het aanleggen van de spoorlijn. Bovendien zien we veel kinderen diep onder de indruk naar de videobeelden kijken samen met hun ouders.

Bridge On The River Kwai

Aansluitend fietsen we langs de rivier naar het JEATH museum wat goed past binnen het rijtje met bezienswaardigheden, maar een minder grote indruk achterlaat dan The Thailand-Burma Railway Centre. Vlak voor zonsondergang komen we aan bij de o zo bekende brug. Samen met ontzettend veel bezoekers lopen we de brug op en neer, maar vinden de grootsheid vanuit de film uit 1957 niet echt terug.

Het hoogtepunt van ons bezoek aan dit gebied is het daadwerkelijk volgen van het dodenspoor in Kanchanaburi. Nog altijd is een trein in gebruik, welke je over de beroemde brug mee neemt naar Nam Tok; het laatste station dat nog in gebruik is. Na een korte busrit komt de eindbestemming in zicht: het Hellfire Pass Museum. Hellfire Pass (Konyu uitgraving) staat voor een bepaald stuk van de route dat extreem zwaar was voor de krijgsgevangenen om aan te werken. Bezoekers worden gevraagd een donatie te doen aangezien de entree voor het museum gratis is.

dodenspoor in Kanchanaburi

Geschiedenisles

Ook hier is veel informatie tentoongesteld, maar het beste aan het museum is de audiotour met de 4 kilometer lange looproute die bezoekers kunnen volgen. Luisterend naar veel verhalen van o.a. POW’s zelf, loop je door de Hellfire Pass een stuk van de originele spoorroute mee. Het ontzettend heftige verleden van deze plek, heeft – door de jaren heen – plaats gemaakt voor een serene rust. Langs de route van het dodenspoor in Kanchanaburi zijn op sommige plekken de achtergebleven gereedschappen en gebruiksvoorwerpen in de rotsen blijven zitten, wat extra beleving bij het verhaal geeft. Diep onder de indruk worden we even meegenomen naar de gruwelijkheden die zich op die plek hebben afgespeeld. Een betere geschiedenisles bestaat er haast niet.

Foto’s: David Jones, Andrew and Annemarie (incl header).

Maartje Roelofs
Geschreven door - Alex en Maartje zijn vanaf maart 2013 een jaar lang op wereldreis geweest en bezochten Midden-Amerika, USA, Oceanië en Zuidoost Azië. Op www.metderugzakom.nl vind je van hun meer verhalen, foto’s en video’s.

Wat vind jij? Laat van je horen!