Groen reizen met GreenSeat

Verantwoord reizen met oog voor het milieu.

Reizen is mooi, maar de vele kilometers die je per vliegtuig, trein of auto aflegt, laten hun sporen na in het milieu. GreenSeat compenseert de CO2 uitgifte van reizigers met duurzame projecten. Maar, hoe werkt het precies?

GreenSeat

De organisatie GreenSeat is opgezet door Niels Korthals Altes. Hij reisde veel voor zijn werk en al dat reizen zorgde voor veel uitstoot van CO2. Hij ging op zoek naar mogelijkheden om groener te reizen. Bij zijn zoektocht ontdekte hij het project COOl Flying. Hij ging werken voor dit project en gaf het de naam GreenSeat.

GreenSeat werkt inmiddels samen met 45 bedrijven uit de reiswereld. Verschillende reisorganisaties bieden bij het boeken van een ticket de mogelijkheid van een Green Seat aan. De extra bijdrage die gevraagd wordt, gaat naar GreenSeat die het geld inzet bij projecten voor duurzame energie in India en Cambodja. “Duurzame energieprojecten zorgen voor een structurele verandering weg van fossiele brandstoffen en voorkomen ontbossing”, aldus de woordvoerder van GreenSeat. “Door huishoudens een eenvoudig alternatief te bieden, hoeven geen bomen meer gekapt te worden, komen minder schadelijke stoffen vrij en verbeteren bovendien hun leefomstandigheden.”

Groen reizen met GreenSeat

Windmolens in Zuid-India

In Zuid-India werkt GreenSeat samen met een lokaal bedrijf voor het plaatsen van windmolens. Deze windmolens vervangen energiecentrales die erg vervuilend zijn. Hierdoor komt er minder CO2 in de atmosfeer terecht. Daarnaast zorgen de windmolens voor veel huishouden voor energie en zorgt het project voor werkgelegenheid.

Biovergisters in Cambodja

In Cambodja hebben veel mensen geen toegang tot gas en elektriciteit. Koken doen ze boven vuur. Het kappen van hout voor dit vuur is slecht voor het milieu en de gassen die vrijkomen zijn ongezond. Met behulp van biovergisters kunnen de mensen in Cambodja duurzamer en gezonder koken. Biovergisters zijn kleinschalige biogasmachines. Het biogas wordt gemaakt van de mest van koeien en varkens. In 10 jaar tijd worden door het gebruik van één biovergister 270 bomen gespaard en bespaart een familie in Cambodja veel geld en tijd.

GreenSeat kiest er bewust voor om zich slechts te richten op twee projecten, omdat men dan goed de controle kan houden. Ze worden gecontroleerd door onafhankelijke bureaus zoals TUV en SGS die controleren of een project daadwerkelijk de hoeveelheid CO2 compenseert die een reiziger veroorzaakt.

1 miljoen groene reizigers

In de toekomst wil GreenSeat meer mensen overtuigen om een bijdrage te leveren en in 2015 hopen ze één miljoen mensen groen te laten reizen. In 2013 zijn de prijzen voor een GreenSeat gedaald. Nu betaal je voor een ‘groene’ retourvlucht binnen Europa ongeveer €5,50 extra. De bijdrage voor een langere vlucht ligt hoger. Als je bijvoorbeeld naar Australië gaat en je vlucht wil compenseren, zal je hier ongeveer €30 voor betalen. De lagere prijzen zijn mogelijk doordat GreenSeat zich alleen nog maar richt op de compensatie van CO2. Er worden ook nog andere schadelijke stoffen uitgestoten tijdens een reis, maar deze worden door de projecten van GreenSeat niet gecompenseerd.

Bij nagenoeg alle organisaties kan je tijdens het boeken van je reis aangeven dat je groen wil reizen. Is dit niet het geval, dan kan je via de website van GreenSeat de CO2 uitstoot van je vlucht berekenen en jouw aandeel direct via GreenSeat compenseren.

Willeke van Doorn
Geschreven door - Willeke is studente journalistiek en gek op reizen. Ze verloor haar hart aan Amerika tijdens een geweldig uitwisselingsjaar maar wil de rest van de wereld ook ontdekken. Het liefst reist ze zo vaak mogelijk.

Wat vind jij? Laat van je horen!