The Good Hotel

Cool to be green: sociaal- en milieubewust reizen

Op zoek naar verhalen achter de reistrend

“Het wordt het jaar waarin je reisgedrag meer dan ooit iets over jezelf vertelt”. Met die woorden kondigde Tessa aan de Stegge, trendwatcher en oprichter van CherryLab, de reistrends van 2016 aan op de Vakantiebeurs. Vorige maand schreven we al over de opkomst van bewust(er) reizen en waarom het zo fijn is- voor jezelf én je omgeving. Tijd om dieper te duiken in deze positieve ontwikkeling op reisgebied.

Tessa: “Voor de generatie Millenials (geboren na 1980) en Generatie Z (geboren tussen 1992 – 2010) is groen a way of living. Zij hebben al een sociaal- en milieubewuste levensstijl die ze tijdens hun reis graag voortzetten.” Hoe dit zich vertaalt naar een reis? Denk aan duurzame accommodaties en deelnemen aan initiatieven die rechtstreeks bijdragen aan de lokale economie. Geen massa, geen grote ketens. Lokaal, kleinschalig en duurzaam voert voor deze reizigers de boventoon. Maar wat beweegt deze reizigers en wat voor organisaties zijn hier bij betrokken? Toen ik hoorde over The Good Hotel, dé sociaal- en milieubewuste accommodatie in eigen land, was het dan ook gauw besloten. Tijd voor een ervaring en kijkje in de keuken bij een concept dat van top tot teen bewust is.

The Good Hotel

The Good Hotel

Een drijvend pop-up hotel op het IJ. Of dat nog niet genoeg triggert heeft The Good Hotel in Amsterdam ook nog een killer van een businessplan. In het not-for-profit hotel worden elk kwartaal 25 Amsterdammers opgeleid die in de bijstand zitten. In drie maanden tijd leren ze alles over het hotelwezen en stromen zo door naar een eigen plekje op de arbeidsmarkt.

Het is nog rustig in het hotel als ik kom inchecken. De dame bij de balie is vriendelijk en nerveus- de nieuwe groep is twee dagen geleden begonnen met hun opleidingstraject. Even later schud ik de hand van Marten Dresen, het brein achter The Good Hotel. Voor hem begon het allemaal in Guatemala, met een meisje zonder schoenen. In plaats van een paar schoenen te geven, dacht deze jonge Nederlandse ondernemer groter. Een understatement, want het resulteerde in de stichting Niños de Guatemala en leidde uiteindelijk tot de Good Hospitality Group. Hier draait alles om sociaal ondernemen.

The Good Hotel

Van de bijstand tot de Favela’s

Voor The Good Hotel werd een oude gevangenisboot omgetoverd tot hotel en aangemeerd aan de Westerdok. Het is tijdelijk, want in mei dit jaar wordt het verscheept naar Rio, de plek waar het hotel in eerste instantie ook voor bedoeld was. Het doel: armoede tegengaan, iets wat in de favela’s van Rio schrijnend zichtbaar is. Hoewel in Nederland minder duidelijk, is er van armoede ook hier wel degelijk sprake. En zo kreeg het gloednieuwe concept in Nederland de kans om getest te worden. En met succes. Honderd Amsterdammers kregen er het afgelopen jaar in samenwerking met Randstad en de Hogere Hotelschool Den Haag een nieuwe kans.

The Good Hotel

The Good Hotel doet meer goeds! Op 20 maart vindt de Good Health Day plaats; een dag in het teken van goede voeding, resultaat gericht trainen en de kracht van een ‘focused mind’. Ondernemers met interesse in duurzaamheid zijn welkom op de Good Business Day op 7 april, als mooie namen uit het bedrijfsleven hun krachten bundelen om je concrete handvaten te geven zodat je zelf aan de slag kan met je Good Business. Meer informatie hierover vind je op de website.

Sociaal- en milieubewust reizen

Niet alleen het concept is prachtig, ook het hotel zelf is een plaatje. Maar, hoeveel mensen zijn zich nu echt bewust van het verhaal dat schuilgaat achter dit hotel als ze een boeking doen? Het antwoord verrast me: vermoedelijk weet nog geen 20% van de gasten van het concept. In de Living Room, het middelpunt van het hotel, schuif ik aan bij Brand Activation Manager Ruth de Groot om hier meer over te horen. “Enerzijds was dat ook de pijler. We willen gewoon echt een goed hotel zijn. Een hotel waar je voor kiest omdat het schoon is en leuk en waar je vriendelijk wordt behandeld. Maar anderzijds denk ik als ik de reviews lees ook wel eens: ‘Wat zonde dat ze niet weten wat erachter zit’.” Het is iets waar het team in de toekomst een balans in wil vinden. Meer bekendheid voor het project, maar tegelijkertijd de focus houden op een goede hotelervaring waar mensen ongeacht dit project voor kiezen.

The Good Hotel

“Liever bijdragen aan een mooi concept dan een standaard overnachting”

Voor de lift tref ik een jong stel dat klaar staat om de stad in te gaan. Ik vraag ze waarom ze juist voor dit hotel hebben gekozen. “Het is centraal, betaalbaar en het leek ons leuk om eens op het water te slapen.” Weten ze van het project af? Ik heb geluk, want ze blijken bij die 20% ‘bewuste gasten’ te horen: “Het hotel voldeed sowieso al aan onze eisen, en dan dragen wij liever bij aan een mooi concept, dan dat we kiezen voor een standaard hotel.” Dat het inchecken wat langer duurde omdat er net iemand werd ingewerkt, dat maakt hun niet uit. “Het heeft juist wel wat. Je merkt wel dat de meesten hier geen jaren ervaring hebben, maar het is wél een goed hotel en de mensen zijn enorm vriendelijk. Het is hier echt.”

Keeping it real

En in dat kleine woordje zit eigenlijk ook de essentie. Geen opgeschroefde glimlach, geen bediening op de automatische piloot. Je treft hier geen typische gastvrouw, schoonmaakster en ober. Je merkt dat dit hotel anders is. Je ziet het terug in de nog wat onwennige maar ontzettend gastvrije medewerkers. In de lokale producten in de bar, het duurzame design van de kamers. Het concept geeft de ervaring hier iets extra’s, zonder dat het inlevert aan kwaliteit. ’s Middags neem ik een kijkje in de keuken, waar het gloednieuwe team net de nieuwe menukaart aan het proeven is. Nog diezelfde avond, als ik zelf met de menukaart voor mijn neus zit, adviseert een van deze medewerkers me met gepaste trots over de gerechten. Dat is toch mooi?

The Good Hotel komt terug! In mei verplaatst het huidige hotel naar Rio, maar de plannen voor een nieuw hotel in Amsterdam liggen al klaar. Even onthouden dus voor je volgende citytripje Amsterdam. Én Londen, want wellicht kan je binnenkort ook ‘Good’ overnachten in een tweede drijvend hotel op de Thames…

Wil je alvast meer weten over de werkwijze van The Good Hotel? Bekijk hieronder dan het hele traject dat de deelnemers afleggen. Van selectie tot succes, in drie mooie minuten:

Beeld: The Good Hotel, Marlies Goyvaerts
Naline Roodbeen
Geschreven door - Naline is de oprichter van Stop and Stare. Ze wordt het allergelukkigst van reizen en schrijven. Heeft een voorkeur voor verre oorden maar vindt Nederland stiekem het allermooist. Krijgt vlinders van roadtrips, Aziatisch eten en vreemde talen. Is graag zuinig op de aardbol en fan van duurzaam toerisme.

Wat vind jij? Laat van je horen!