Dag en nacht gevangen in één foto in Time Sliced
Fotograaf Richard Silver legt iconische gebouwen vast op een wel heel bijzondere manier
Dat de zonsondergang een van de mooiste momenten op een dag is, hoorden we al van Merijn van der Vliet in de reportage Donker Utrecht. Ook reisfotograaf Richard Silver liet zich er door inspireren en besloot het verloop hiervan wereldwijd te vangen in zijn fotoserie Time Sliced.
Time Sliced
Voordat Silver de wereld rondtrok om verscheidene monumenten in het zinkende zonlicht te vangen, gebruikte hij zijn eigen thuishaven New York als decor voor de fotoserie. “Ik wilde iconische gebouwen vastleggen tijdens de zonsondergang en zo het lichtverloop van dag naar nacht samenbrengen in een foto. Ik experimenteerde met een aantal processen alvorens ik kwam met het ‘sliced’ idee.’’
De Amerikaan besefte dat er buiten zijn stad nog meer mogelijkheden lagen voor het concept Time Sliced en reisde hiervoor de aardbol rond. In een tijdsbestek van twee jaar – 2013 en 2014 – bezocht hij onder meer Milaan, Rome, Dubai, Singapore, Peking en Paaseiland. Zijn favoriete foto maakte Silver, die doorgaans alleen reist, op laatstgenoemde bestemming. “Het voelde alsof ik de enige was op dat verlaten eiland. De enige die foto’s maakte van de zonsondergang.’’
Vrijheid door afstandsbediening
Om de prenten te maken, gaat Silver op pad met zijn Nikon D800 camera en statief. In zijn uitrusting is ook altijd een afstandsbediening present. “De afstandsbediening geeft mij de vrijheid om een beetje rond te lopen zodat ik niet de hele tijd op dezelfde plek hoef te staan. Bovendien zorgt het ervoor dat de foto zonder trillingen wordt gemaakt.” Het moment dat Silver de deur uitgaat voor een shoot staat van tevoren stipt vast. Drie kwartier voor zonsondergang, bij elke opname. Als hij in het buitenland vertoeft, geeft een app hem een seintje wanneer de zon indaalt. “Elke foto kost me ongeveer anderhalf uur om te knippen. 45 minuten voor zonsondergang, de tijd gedurende en zo’n dertig minuten nadat de zon onder is.”
Medewerking van de weergoden
Tijdens een sessie klikt Silver willekeurig foto’s. Tussen elke afdruk zitten verschillende pozen. Variërend van een aantal seconden tot een paar minuten. Zo krijgt hij genoeg kiekjes van iedere lichtfase waaruit later geput kan worden. Zonder figuranten uit het verkeer of de massaal aanwezige vakantiegangers bij een toeristische trekpleister. “Meestal schiet ik tussen de 40 en 60 foto’s, waarvan ik er 36 gebruik in de eindversie. Met het verwerken van de foto’s tot één geheel ben ik een uur bezig.”
Voor het creëren van zo’n foto, heeft Silver wel de medewerking van de weergoden nodig. Hij stelt dan ook zo zijn eisen aan hen. “Wat ik nodig heb is een heldere nacht, geen vlakke, grijze lucht. Voor het vastleggen van het lichtverloop is een een blauwe lucht noodzaak. Een bewolkte nacht werkt niet.’’
Geluk
De fotograaf heeft los daarvan niks te klagen en is blij met zijn Time Sliced serie. “Ik vind het lastig om iets te vinden wat boven de rest uitspringt. Ik heb het geluk gehad dat mensen hun oog op mijn werk hebben laten vallen.’’ Stilzitten doet de geboren New Yorker voorlopig nog niet. Hij heeft alweer een nieuw geesteskind bedacht. Een totaal nieuwe fotoserie, naast het voortzetten van zijn Time Sliced reeks. “Ik zit eraan te denken een shoot te doen met toeristen in New York. Er zal wat comedy en sarcasme in de foto’s zitten. Het is nog een concept, maar ik hoop er snel mee te beginnen.’’
Meer van Richards werk kan je bewonderen op zijn website. Andere inspirerende fotoreportages bekijken die we eerder lieten zien? Neem een kijkje bij Hidden smile in Vietnam en Vintage Africa.
Foto’s: Richard Silver
Gaaf!